新聞學上說 記者的工作不是錄音機 

更不是被人利用的工具

也不是幫人宣傳的免費廣告看板

如何與受訪對象熟捻中掌握住分寸

是一門高深的學問

 

沒錯!

有些人就是自以為記者一定要幫他們免費寫新聞

還認為要不是他們提供消息

記者哪有獨家做

當然, 幫我打免費的廣告新聞

也是記者理所當然工作的一部份

 

幾天前

我又再度體驗教科書上的至理名言

一位A先生寫信給我

說他最近開了新公司

要我替他做一個企業專訪

 

信件內容如下:

Dear Vicky:

Do u remember me, I have done an interview with you few months ago.  Everything ok? 


I will start a marketing business and i hope that u can do a business interview with me, can u?

Mr. A

 

他是一位廣東人, 不會講普通話, 所以我們一直以英文溝通

我就很客氣的回信婉拒, 不過, 他顯然看不懂

 

Hi, Mr. A,

Congratulation. As your request, it depends. If your business is quite special or unique, I can do the article for you, but the topic should be related to readers who may be interested or get the knowledge or some benefits.

Besides, I am not allowed to promote business or someone because it may look like Ad which is supported by my company. And, it is against company's rule. Again, I am happy to your new marketing business. Hope it runs well.

Vicky

大意就是, 版主拒絕了

白目的A先生又寫了一封信來.....

 

Dear Vicky:

Then how can u do the article for  me?

 

照這樣的回信法, A先生並沒有看懂, 還要我幫他專訪 @@ 

我又回了一封

Hi, Mr. A,

Actually, I cannot do an article for your new marketing business unless you provide the good information which looks like news-kind for readers. As a reader, what kind of topics do people care? You have to figure it out and tell me your idea. If it is good, I can discuss with my city editor. 

我想我不該理他的, 但是又怕損失一名線民

結果, 他寫下這封, 讓我確實傻眼....

Dear Vicky,

I am doing the marketing business.  My only topic is all around marketing.  Do u have any idea?  You are the reporter, u should know what kind of topic they might interest.

My business is doing the marketing plans for any kind of business, create the marketing research, marketing direction, doing some new directions for the on-going business oweners.  These are my  job duties

天ㄚ, 誰來解救我, 他做行銷業, 但是都不知道如何自我行銷

感覺我理所當然要幫他寫新聞, 老娘也火大了

Hi, Mr. A,

I understand. Generally, people will hire PR or AE for company promotion. They can provide a lot of ideas. I cannot think of the topic for you to do the article. It is not my job duty. I think you can find someone else to create the "special" event for you. If it comes out a good one, then it is news.

 

除了這位怪咖A先生外, 之前還遇過一位自以為是的養生專家W小姐

不會用電腦, 整天打電話來騷擾我, 要我幫她寫新聞

後來我都不接電話, 她又打給我的其他同事求助

真是受不了這種人, 拿記者當賺錢工具

 

那位W小姐自己在家裡製作養生美食, 要大家去她家買

繼不用賦稅, 也不知道衛不衛生

這年頭掛羊頭賣狗肉的人實在太多了

不過, 她居然還到處受邀演講................

講來講去都是那一套

 

還有另一位W小姐也是一樣

老是將把那101次的豐功偉業拿出來炫耀

自以為很有本事, 也是沾其他名人的光

事實上, 她煮的東西難吃死人

沒人敢相信這是她煮的....

私下議論紛紛, 覺得她的名氣是堆出來的

 

版主眉批: 記者真難為, 有時候要做公關, 套交情, 有時候又要拿捏好, 不能被人家利用

有時候當受訪者自以為是要你寫新聞時, 心中無端一把火上升, 心想: 老娘是領你的薪水嗎? 

想要上報, 就去買廣告, 別來煩我! 

arrow
arrow
    全站熱搜

    liangchueh 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()